Newsletter
Navigatie
 
Xbox Live
Black Box Helpt met de introductie van Microsoft Xbox Live!

What is Xbox Live?
Xbox is de nieuwste videogameconsole van Microsoft. Xbox Live is de on-line gamingservice van Microsoft® voor Xbox-gebruikers. Met Xbox Live kunnen gebruikers in verschillende landen tegelijkertijd Xbox-games voor meerdere spelers spelen via een breedband Internetverbinding en het Microsoftnetwerk.

De start van het Xbox Live-project
Het Xbox-project begon in Tukwila in de VS.

Black Box had recentelijk voor Microsoft het ontwerp en de installatie verzorgd van de bekabelingsinstallatie voor het datacenter in Tukwila. Nicky Pike, Programma Manager voor Xbox Live, had dit datacenter gezien en was zo onder de indruk van deze installatie dat hij Black Box benaderde voor samenwerking.
Black Box was vanaf het ontwerp tot en met de installatie betrokken bij dit grote project dat onder andere bestond uit het opzetten van een netwerkinfrastructuur bij diverse datacenters voor het steeds groter wordende Xbox Live-systeem. Het project werd opgezet in Seattle, maar het ultieme doel was om het project zo snel mogelijk over de hele wereld uit te rollen.

In eerste instantie werkte het Black Box team uit San José met de heer Pike aan de ontwikkeling van de bekabelingsytemen en aan het opstellen van de installatiespecificaties die als basis zouden fungeren voor alle datacenters.
Er werd tegelijkertijd gewerkt aan de eerste twee locaties (in Seattle en het nabijgelegen Tukwila). Er kwam een strakke planning aan te pas om ervoor te zorgen dat de uitgebreide installaties gereed waren binnen de door Microsoft gestelde krappe deadline van één maand. Tevredenheid over het succes van de eerste twee locaties resulteerde erin dat er snel plannen werden gemaakt om de volgende locatie uit te rollen in Tokio. Daar werd een beroep gedaan op de lokale bekabelingspecialisten van Black Box.

Het Xbox project in Tokio
De installatie in Tokio werd opgezet volgens hetzelfde model, maar er moesten wel wijzigingen worden aangebracht aan het rek- en kastenontwerp, zodat het precies aansloot bij dit specifieke datacenter. Het Black Box team uit San José gaf de uitgebreide specificaties en ontwerpplannen door aan het lokale team in Japan en stuurde ter ondersteuning een projectmanager en technicus naar Tokio die beide betrokken waren geweest bij de installaties in Seattle.

De materiaallijst werd aangeleverd door Black Box San José en samen met Black Box Tokio werden alle hoeveelheden, productcodes en levertijden gecontroleerd. De eerste uitdaging waarmee men zich geconfronteerd zag, was het wereldkampioenschap voetbal dat in Japan werd gehouden in dezelfde periode waarin de installatie was gepland. Er werd dan ook rekening mee gehouden dat het in Tokio extra druk zou zijn en dat dat een enorme verkeerschaos met zich mee zou brengen.
Ondanks dit probleem en andere problemen, zoals het verschil in taal en de grote tijdsverschillen tussen de twee continenten, was het datacenter in Tokio gereed voor de oorspronkelijke streefdatum. Ook werden er procedures ontwikkeld voor de afhandeling van eventuele problemen die zich voor zouden kunnen doen na het initiële project.

Het Xbox project in Londen

Vervolgens bracht de heer Pike een bezoek aan Engeland en Ierland om na te gaan wat de beste locatie zou zijn voor het volgende datacenter. Dankzij het uitgebreide kantorennetwerk van Black Box vormde geen van de locaties een probleem en het serviceniveau was overal toereikend. Microsoft koos uiteindelijk voor Londen. Bij de installatie werd gebruikgemaakt van dezelfde lay-out en hetzelfde ontwerp als bij de eerdere locaties; wat resulteerde in hetzelfde succes.

De bijeenkomst om de vereisten te bespreken voor de eerste Europese installatie vond plaats in een koffiebar op London Heathrow. Het Xbox-projectteam, dat vanuit de VS was overgevlogen, had een zeer krap reisschema. Door de bijeenkomst te laten plaatsvinden op het vliegveld was er meer tijd voor overleg. Het team werd ontvangen door Leslie Fernandes, Managing Director van Black Box Network Services in Engeland en Ierland, en door Derek Grant, General Manager van het Black Box kantoor in Newbury.
Fernandes en Grant wisten het team ervan te overtuigen dat Black Box over de vaardigheden en middelen beschikte om het Xbox Live-project voor Microsoft ook uit te rollen in Engeland. Er werd overeengekomen dat de installatie verzorgd zou worden door het kantoor in Newbury.

Net als bij de installatie in Tokio leverde Black Box San José de gedetailleerde specificaties, ontwerpplannen en een materiaallijst met Black Box-producten, die samen de basis vormden voor de Xbox-locaties van Microsoft.

Vervolgens werden voor een optimale consistentie dezelfde projectmanager en technicus naar Londen gestuurd. Het Black Box kantoor in Reading maakte alle bestel- en leveringsafspraken met de Verenigde Staten en bood extra technische ondersteuning bij de installatie. Deze aanpak werkte uitstekend voor de klant die één wereldwijde projectengineer had aangesteld als contactpersoon voor alle locaties.

Ook deze locatie werd met succes en binnen de gestelde deadline uitgerold.

Behalve dat er aan verschillende standaarden moest worden voldaan voor bekabelingmaterialen en -services, zag Black Box zich geconfronteerd met nog een belangrijke eis. Xbox stond erop dat de installatie op alle locaties er ook qua uiterlijk precies hetzelfde uit zou zien.

Eén van de redenen voor Xbox om uitsluitend met Black Box in zee te gaan, had er mee te maken dat Black Box ongeacht de plaats van de installatie, overal exact dezelfde apparatuur gebruikt op precies dezelfde manier en met aandacht voor de kleinste details.
Behalve voor dezelfde materialen zorgde Black Box er ook voor dat alle kabels op dezelfde manier gemerkt waren, wat bijzonder handig is bij systeembeheer en onderhoud. Dat Black Box aan deze eis wist te voldoen is een belangrijke factor gebleken in het uiteindelijke succes van het project.

De Xbox specificatie

De door Xbox Live en Microsoft gekozen locaties boden een goede toegang voor de diensten van grote telecomaanbieders in de diverse landen. In principe zijn het grote ruimten met verhoogde vloeren, verlaagde plafonds, een uitstekende airconditioning en extra stroomvoorzieningen die een continue werking garanderen. Het basismodel is aangepast aan de specifieke kenmerken van elk gebouw en aan eventueel geldende richtlijnen die van invloed zijn op de te gebruiken materialen en op het ontwerp.
Eigenlijk is dit een continu proces omdat de capaciteit van het systeem mee moet groeien met het toenemende gebruik. In Engeland is de installatie ondanks de huidige afmetingen bijvoorbeeld al berekend op een vijfvoudige uitbreiding op dezelfde locatie. Microsoft en Xbox Live zijn wereldwijde service-aanbieders en om aan de vraag van de klant te voldoen, zullen wereldwijd extra datacenters worden bijgebouwd.

Het Tokio voorbeeld

De keuze voor Tokio als een locatie voor het Xbox-project werd eind februari 2002 aan Black Box Japan meegedeeld. Het project zelf startte echter niet voor april, toen de planning begon met de ontvangst van de eerste ontwerpschets.

De locatie-eisen waren als volgt:
  • Installatie van een overhead kabelpad om toegang te bieden tussen kasten en rekken
  • Installatie van een totaal van 552 CAT5e-kabels
  • Terminatie van alle CAT5e-kabels op CAT5e-patchpanelen aan beide uiteinden
  • Markering van alle kabels
  • Alle materialen en installaties moeten voldoen aan de EIA/TIA 568A-standaard voor telecommunicatiebedrading voor bedrijfspanden alsook aan andere CAT5e-specificaties voor unshielded twisted pair bekabeling
  • Bij de afronding van het project moet de volledige systeemdocumentatie aan Xbox worden overgedragen
  • Er moet worden voldaan aan de Japanse gebouw-/constructiecodes
  • De lokale staf moet ook na afronding van het project technische ondersteuning kunnen blijven leveren
Er moet met exact dezelfde materialen worden gewerkt als in de Amerikaanse datacenters. De materialen moeten dan ook vanuit de VS worden geleverd.



Behalve van kabels en kabelgeleiders wordt er gebruikgemaakt van een combinatie van meerdere 48- en 24-poorts patchpanelen met zowel verticale als horizontale kabelbeheercomponenten, in standaard 19"-behuizingen en open rekken.

Het Xbox-project in Tokio moest worden uitgerold in een tijdsbestek van slechts drie weken.
Dankzij de uitstekende samenwerking en de professionaliteit van de Black Box teams uit Tokio en San José werd het meeste werk verricht in twee weken, ofwel 10 werkdagen.

Conclusie Xbox Project
Het uitgebreide, wereldwijde netwerk van Black Box was voor Microsoft een belangrijke overweging om voor dit project samen te werken "We hebben voor dit grote project de samenwerking gezocht met het beste bedrijf", aldus Nicky Pike, Programma Manager voor Xbox Live Operations. "We zijn meer dan tevreden met de kwaliteit van het werk, de service en professionaliteit van Black Box dat ons uitstekend heeft geholpen bij het opzetten van meerdere datacenters."